måndag 13 december 2010
Storsatsning mot rattfylleri
Mellan 13-19 december, görs extra många rattfyllerikontroller. Kontrollerna kommer i första hand att göras där polisen av erfarenhet vet att det är vanligt att påverkade bilister kör och vid restauranger där det är svårt att ta sig hem utan bil.
Alkohol och bilkörning hör inte ihop. Statistik visar att en fjärdedel av alla bilförare som omkommer har alkohol i blodet. De ökade alkohol- och drogkontrollerna är en gemensam satsning mellan Polisen, Trafikverket och NTF. Under veckan görs extra många alkoholkontroller i hela Sverige men också i många andra länder i Europa.
– Alla poliser i yttre tjänst ska ägna så mycket tid som möjligt åt att kontrollera nykterheten i trafiken. Vi kommer att finnas på platser där vi vet att påverkade bilister kör, till exempel utanför systembolag och i samband med att krogar stänger. Vårt fokus är att färre ska dödas och skadas i trafiken på grund av alkohol- och drogpåverkade bilförare, säger Thomas Forsberg kommissarie på Rikspolisstyrelsen.
Trafikverket har tagit fram ett särskilt material för landets restauranger och pubar. Med hjälp av sitt frivilliga nätverk sprider NTF materialet till cirka 500 krogar över hela landet. Budskapet är att inte köra påverkad, att inte åka med en påverkad förare och att försöka hindra någon som tänker köra påverkad.
– Varje dag beräknas mer än 13 000 människor köra med alkohol i kroppen. En av de viktigaste åtgärderna för att minska dödsolyckorna ytterligare är att alla respekterar att alkohol och bilkörning aldrig går att förena, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.
Förra året provades material mot rattfylleri på cirka 150 krogar runt om i landet. NTF fick möjlighet att bland annat sätta upp affischer och placera ut bordsryttare. I år utvidgas projektet till att nå cirka 500 krogar.
– Förra året fick vi många positiva kommentarer från krögare och det är klart att vi fortsätter även i år. Om vi kan få kroggästerna att bestämma sig för vem som kör hem redan innan man tar det första glaset, så är mycket vunnet, säger Jan Sandberg, vd NTF.